Beursgang

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft 90% van de aandelen in Ferrari in handen.[1] FCA wil 10% van de aandelen in Ferrari afstoten en deze naar de beurs brengen. De andere aandelen worden aangeboden aan de bestaande aandeelhouders van FCA.[1] Piero Ferrari, de vicevoorzitter en zoon van oprichter Enzo Ferrari, behoudt de overige 10%.[1] Bij de verdeling van het stemrecht krijgen langdurige aandeelhouders prioriteit. Exor, een beleggingsmaatschappij van de familie Agnelli en nog grootaandeelhouder in FCA, en Piero Ferrari, krijgen samen meer dan 45% van het totale stemrecht na de afsplitsing.[2]

In oktober 2015 bracht Ferrari zo’n 17 miljoen aandelen naar de New York Stock Exchange. De aandelen werden tegen een koers van US$52 geplaatst hetgeen aan de bovenkant lag van de geïndiceerde koersrange van 48 en 52 dollar per stuk.[3] De beursgang levert daarmee zo’n US$874 miljoen op en de totale beurswaarde van Ferrari komt uit op circa US$9,8 miljard.[3] De opbrengst wordt gebruikt om schulden van FCA af te lossen en om te investeren in de resterende automerken als Jeep, Alfa Romeo en Maserati.

Sinds 4 januari 2016 staat het aandeel ook genoteerd op de Borsa Italiana en maakt ook onderdeel uit van de FTSE MIB aandelenindex.